ترنمِ سلام

باشد تا قلم، ترنمی از خون سرخ شهیدان داشته باشد...

ترنمِ سلام

باشد تا قلم، ترنمی از خون سرخ شهیدان داشته باشد...

ترنمِ سلام

دوستم ازم پرسید یعنی ما لیاقت داریم جز ۳۱۳ نفر یار حضرت مهدی باشیم؟
خندیدم و با شرمندگی گفتم
بیا بشینیم گریه کنیم رفیق ...
ما جز ۲۰ ملیون زائر کربلا هم نیستیم...

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۱ آبان ۹۵، ۱۵:۳۶ - قاسمی
    سلام.

سلمان را دریابیم...

پنجشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۳، ۰۱:۳۹ ق.ظ

یه یهانه سالروز وفات مدافع راستین امیرالمومنین

اصلاً آدم بدبین و ناامیدی نیستم، و نمی خواهم باشم ولی مدتی است موضوعی خواب از چشمان من ربوده است.مدت زمانی است که جراید و روزنامه ها، بلافصل خبر از ترجمه دیوان اشعار حافظ و یا سایر شعرای بلاد پارس به زبان های دیگر، برای مردمان آنور آب میدهند  و خوشحال و مسرور بر طبل گسترش تعاملات فرهنگی میکوبند.

می بینید! مشاهده می کنید که با چه وقاحتی،مسرورانه عمق فاجعه را بیان می کنند!

چی، چرا وقاحت، چرا فاجعه؟ اتفاقاً خبر خوبی است! مثل اینکه متوجه نشدید! این بدترین خبر ممکن است که یک روزنامه می تواند به خوانندگان خود بدهد. هنوز هم منظورم را نفهمیدید؟ ای بابا! باشد خودم توضیح می دهم.

اولش که همسایه عزیز!! آن وری (منظورمان عربستانی هاست) ابن سینا را صاحب شدند. گفتیم: همسایه عزیز آخر برای چه، به چه مدرکی؟ جواب دادند برای اینکه صدایش می کردند ابو علی پس حتماً عرب است و ما هم که در بین عرب ها از همه عرب تر هستیم پس مال ماست.

چیزی نگذشته بود که همسایه عزیز یک کم آن ورتری (منظورمان قطر ی هاست) دست گذاشت روی بیرونی. گفتیم: آخر بند انگشتی! تو دیگر چه می گویی؟ از همان پایین داد زد: هذا ابوریحان، پس هو عرب

 خواستیم چیزی بگوییم که خبر آوردند: ازبک ها مدعی دانیال نبی شده اند برگشتیم طرف ازبک ها و بادی به گلو انداختیم و گفتیم: یعنی چه؟شما دیگر سر و کله تان از کجا پیدا شد؟

اما طفلکی ها  یک قیافه مظلوم به خودشان گرفتند  و یک صدای بغض آلود گفتند: پس ما چی؟ فقط بلدید دل عرب ها را به دست آورید پس این هم مال ما

داشتیم به حرف های این همسایه عزیز فکر می کردیم که دیدیم یکی به لهجه شیرین فارسی صدایمان می زند. برگشتیم دیدیم بله، دوستان عزیز تاجیک هستند. کتابی در دستشان هست. به کتاب و به خودشان اشاره می کنند یعنی صاحب این کتاب مال ماست. دقت کردیم دیدیم دیوان رودکی است. گفتیم: این یکی را دیگر کوتاه نمی آییم.

 اخم کردند و گفتند: ناراحت همی شویم.

گفتیم: آخر به چه دلیل؟ گفتند: مگر نشنیدی وی همی گوید: بوی جوی مولیان اید همی گفتیم: خب؟ گفتند: خب این جوی که او گوید در شهر ماست.

اما غم انگیزتر از همه داستان مولوی است. افغان ها میگویند چون یک زمانی بچه محل ما بوده پس مال ماست. ترک ها میگویند قبرش اینجاست پس مولوی اهل ترکیه است. جالب اینجاست که هندی ها هم  مدعی اند این وسط.

از آن طرف آذربایجانی ها هم نظامی گنجوی را هم وطن خویش میدانند.

خلاصه اکنون با ترجمه اشعار حافظ به سایر زبان ها ، هیچ بعید نیست که آنان نیز از لطافت اشعار این شاعر شیرازی به وجد آیند و به او تابعیت بدهند. رفاقت گوته با حافظ هم که حسابی بهانه دستشان داده است! القصه از همین حالا  باید حافظ را هم جزء خیل فرار مغزها به حساب آورد.

وقتی به دور و برمان نگاه می کنیم می بینیم دیگر کسی برایمان نمانده جز یک سلمان فارسی. بماند که از بدشانسی ما مزار سلمان فارسی هم در مدائن عراق است. فعلا که عراقی ها سرشان به غوغای داعش گرم است اما شاید روزی به فکر بزرگداشت سلمان بیفتند.

اما پس از این مقدمه طنزگونه ووجدای از این بحثها، سلمان فارسی بزرگترین و تابنده ترین سند هویت ایرانی-اسلامی مردمان سرزمین ماست.

 اما کسی را یارای آن نیست که سلمان را در محدوده گستره های جغرافیایی و موضوعات ملی و قومی بگنجاند که سلمان فراتر از آن است که در زمین بگنجد. سلمان را باید در گستره هفت آسمان تعریف کرد، همانگونه که رسول رب العالمین(ص) او را منّا اهل البیت توصیف میکند و سلمان محمدی صدایش میزند.

ما نیز که قوم سلمانیم با تأسی از بزرگ قوم، قدم در راه ولایت نهاده ایم و برآنیم تا همچون او ، درست پا جای پای اهل بیت گذاریم و سلمان وار در ره مسلمانی، مراتب ایمان را پله پله طی کنیم تا به سرمنزل مقصود رسیم، ان شاء الله

نظرات  (۳)

  • آقای میم عین
  • سلمان نامی نیکوست ...
  • مصطفی امیریان
  • :|  این نگاهم خیلی حرف توشه جا نمی شه توی قسمت نظرات!
  • ساره کچبیان
  • سلام ممنون نگاه جالبی بود به قضیه.باید شایستگی به دوش کشیدن لقب قبیله سلمان رو داشته باشیم.

    اگه مفید بود میتونین ما رو هم پیوند کنید.

    پیشگامــــــــان

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    Check Page Rank of your Web site pages instantly:

    This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service