ترنمِ سلام

باشد تا قلم، ترنمی از خون سرخ شهیدان داشته باشد...

ترنمِ سلام

باشد تا قلم، ترنمی از خون سرخ شهیدان داشته باشد...

ترنمِ سلام

دوستم ازم پرسید یعنی ما لیاقت داریم جز ۳۱۳ نفر یار حضرت مهدی باشیم؟
خندیدم و با شرمندگی گفتم
بیا بشینیم گریه کنیم رفیق ...
ما جز ۲۰ ملیون زائر کربلا هم نیستیم...

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۱ آبان ۹۵، ۱۵:۳۶ - قاسمی
    سلام.

رسم کتاب خوانی...

دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۴ ب.ظ

بی شک کتاب  بزرگترین دستاورد فرهنگی بشر است و به اندازه ای قدر و منزلت یافته است که خداوند، معجزه جاویدان خود، قرآن کریم را در قالب کتاب نازل فرموده است. کتاب و کتابخوانی یکی از مهمترین مولفه های فرهنگی جامعه محسوب می شود و سرانه کتابخوانی بالا در کنار چاپ و انتشار کتاب با شمارگان بالا ، یکی از شاخصه های جوامع فرهنگی پیشرو و پیشرفته است.

تاکیدات مکرر دین مبین اسلام نسبت به علم آموزی و کتابخوانی آن هم در فضای فکری وقت که اعراب در دوران جاهلیت به سر می بردند بیانگر اهتمام  و اهمیت این امر است. به گونه ای که با همت و عزم الهی پیامبر اعظم(ص) و ائمه معصومین و تلاش های مسلمین تمدن اسلامی عظیمی برپا گردید که طلایه دار علم و فرهنگ و تمدن در جهان بود.

اما ورود استعمار به سرزمین های اسلامی و با توطئه آنان، مردم سرگرم مسائل مادی و دنیوی و درگیر تمایلات شهوانی شدند و آن تمدن عظیم رو به انحطاط گذاشت .

جامعه امروز ما به شدت نیازمند فراگیر شدن مجدد فرهنگ کتابخوانی است. ناخدای با خدای کشتی انقلاب، مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) همواره بر این امر مهم تاکید داشته اند و با رصد دقیق مشکلات و کاستی ها، راهبردها را نیز تعیین می نمایند. ایشان می فرمایند:

 "با تلخی‌ باید اعتراف‌ کنیم‌ که‌ رواج‌ کتاب‌ و روحیه‌ی‌ کتابخوانی‌ در میان‌ ملت‌ عزیز ما که‌ خود یکی‌ از مشعل داران‌ فرهنگ‌ و کتاب‌ و معرفت‌ در طول‌ تاریخ‌ پس‌ از ظهور اسلام‌ بوده‌ است‌، بسی‌ کمتر از آن چیزی‌ است‌ که‌ از چنین‌ ملتی‌ انتظار می‌رود".ایشان  کتابخوانی را  در دنیای امروز، نه تنها یک وظیفه ملی که یک واجب دینی می دانند و جوانان و نوجوانان باید بیشتر از همه احساس وظیفه کنند.

ایشان در تبیین راهبردهای عمومی برای گسترش فرهنگ مطالعه نکاتی را گوشزد فرموده اند که به اختصار و رد حد بضاعت خویش آنها را بازخوانی می نماییم:

1.       کتابهای خوبی که میخرید را پس از مطالعه به دوستان و فرزندانتان بدهید تا آنها هم بخوانند.

2.       کودکان را به کتابخوانی عادت بدهید؛ این کار تا آخر عمر همراه آنها خواهد بود.

در اینجا رهبر فرزانه انقلاب این آموزه دین مبین و سیره معصومین را یادآور میشوند که علم و عادتی که در دوران کودکی شکل بگیرد تا پایان زندگی نقش اساسی را در رفتارها و زندگی افراد دارد. همانگونه که در روایات آمده است "العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر" ، یکی  از حقوق اساسی فرزند بر والدین آموزش خواندن قرآن در سنین کودکی است.

3.       به بهانه‌ی اشتغال و کارهای روزمره از مطالعه غفلت نکنید.

در دنیای ماشینی امروز که انسان ها اسیر روزمرگی ها و دربند خود فراموشی شده اند، کتاب دریچه ای به دنیای فرهنگ به روی انسان می گشاید و او را از این زندان می رهاند.

4.       ناشرین در قطار راه آهن، مترو و اتوبوس‌ها کتابهای خوب و سرگرم کننده عرضه کنند.

خوب و سرگرم کننده بودن کتاب در کنار در دسترس همگان قرارگرفتن آن مولفه مهمی است که باید بدان توجه کرد.

5.                   در تابستان‌ها که نوجوانان و جوانان محصل تعطیلند حتما کتاب بخوانند. کتاب‌هایی را معیّن کنند، بخوانند و تمام کنند.

غنی سازی اوقات فراغت با مطالعه بخصوص برای جوانان و نوجوانان ، در کنار تعیین موضوعات مبتلا به و ضروریات جامعه امروز در روزگاری که شبکه های اجتماعی بخصوص نرم افزارهای ارتباطی تلفن همراه اسباب سرگرمی و پرشدن اوقات بسیاری از جوانان را باعث شده است، می تواند زمینه رشد و ارتقا سطح فرهنگی جامعه را فراهم آورد.

به گفته صاحب نظران، یکی از آفات اصلی نرم افزارهای ارتباطی تلفن همراه، عدم وجود یک سلسله مباحث تدوین شده و طبقه بندی شده بر اساس نیاز اشخاص است. به گونه ای که پیام هایی که از طریق این شبکه ها برای فرد ارسال می شود، بدون توجه به نیاز فرد، میزان اطلاعات او و ضروریات ذهنی فرد و گاه حاوی اطلاعات غلط، غیرمفید و بعضا مضر برای فرد است ولی هنگامیکه فرد به قصد انجام مطالعه در موضوعی معین به سراغ کتابی می رود شرایط به طور کلی متفاوت میشود.

6.       بهای کتاب را جزئی از هزینه‌های ضروری زندگی بدانید

کتاب باید جزء هزینه های ضروری زندگی باشد و همان قدر که آدمی به خوراک و پوشاک و مسکن خویش اهمیت میدهد می بایست برای غذای روح خود نیز هزینه کند. قول معروفی وجود دارد که بیان می کند هزینه ای که امروز برای خرید کتاب می پردازید بسیار کمتر از هزینه ایست که در آینده برای نخریدن آن خواهید پرداخت.

7.       معلمین و دانش‌آموزان در مدارس ساعاتی را به کتابخوانی اختصاص دهند. این را حتماً وزارت آموزش و پرورش بررسی کند.

8.       با خود کتاب همراه داشته باشید و از وقت‌های اضافه خود برای کتابخوانی استفاده کنید.

در بیان نسبت وسایل ارتباطی جدید و برخی آفات آن با کتاب و کتابخوانی در بالا اشاراتی داشتیم ولی این نکته نیز حائز اهمیت است که این وسایل در صورتی که رست به کار بسته شوند، زمینه رونق کتابخوانی را نیز فراهم می آورند.

انتشار نسخه های دیجیتالی کتاب ها و کتاب های الکترونیک می تواند زمینه مطالعه را در همه وقت و همه جا فراهم کند.

9.       دنبال کتاب مورد نظرتان بگردید تا ناشر و مؤلف هم برای پدید آوردن کتاب تلاش کند.

ارتباط بین ناشر و خوانندگان کتاب باید رابطه دوطرفه ای باشد. به این معنا که ناشران باید دغدغه ها، نیازها و ضروریات ذهنی خوانندگان در بستر جامعه را درک کرده و به دنبال انتشار کتاب ها با هدف پاسخگویی به آن نیازها برآیند. در مقابل، خوانندگان نیز با استقبال از این کتاب ها که برای آنان تالیف و منتشر شده است زمینه رونق بازار نشر را فراهم می کنند.

10.   در صورت توان برای چاپ کتابهای خوب هزینه کنید و آنرا به حساب صدقه جاریه بگذارید.

11.   جوان‌ها وقتی دور هم می نشینند و دوساعت، سه ساعت جلسه دارند، قرار بگذارند که از این جلسه، نیم ساعت کتاب بخوانند.

تاکید مجدد مقام عظمای ولایت به جوانان برای کتابخوانی و برگزاری سیرهای مطالعاتی و جلسات کتابخوانی برگی دیگر از دفتر اهتمام ایشان به عناصر فرهنگی و تاکید بر ضرورت گسترش مطالعه است.

ایشان در تعبیر زیبایی ، دنیای کتاب و کتابخوانی را اینگونه توصیف می نمایند:

"کسی‌ که‌ با این‌ دنیای‌ زیبا و زندگی‌ بخش‌، دنیای‌ کتاب‌، ارتباط ندارد بیشک‌ از مهمترین‌ دستاورد انسانی‌ و نیز از بیشترین‌ معارف‌ الهی‌ و بشری‌ محروم‌ است‌. برای‌ یک‌ ملت‌، خسارتی‌ بزرگ‌ است‌ که‌ افراد آن‌، با کتاب‌ سروکاری‌ نداشته‌ باشند."

اکنون‌ ملت‌ ایران‌ باید عقب‌افتادگی‌ها را جبران‌ کند. اینک‌ فرصت‌ بی‌نظیری‌ از حکومت‌ دین‌ و دانش‌ بر ایران‌، پدید آمده‌ است‌ که‌ باید از آن‌ در جهت‌ اعتلای‌ فکر و فرهنگ‌ این‌ کشور بهره‌ جست‌. باشد که ملت ایران خصوصا مردمان فرهنگ دوست و فرهنگ شناس دیار چهارمحال و بختیاری که از دیرباز طلایه دار فرهنگ و ادب اصیل ایرانی اسلامی بوده اند ، با توجه دو چندان به این مقوله مهم، زمینه شکوفایی فرهنگی و برپایی تمدن نوین اسلامی را فراهم آورند.

 


10/9/93                                                 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service